توليد انواع برج خنك كن توليد انواع برج خنك كن .

توليد انواع برج خنك كن

تشريح طرز كار برج خنك كننده

طرز كار برج خنك كننده

بررسي دستگاه هواساز خانگي

 

در مدل هاي كوچك اين دستگاه كه به ترمينال يونيت معروف هستند مي توان شاهد قطعاتي همچون فيلتر هوا و كويل و دمنده بود. اما در هواساز هاي بزرگ معمولا بدين صورت است كه به صورت 100% كل حجم هوا را از بيرون گرفته و در واقع به هيچ وجه هيچگونه هواي برگشتي به سمت آنها بر نمي گردد.معمولا اگر قرار باشد هوا ساز ها براي محيط بيرون استفاده شوند در محلي در پشت بام ها نصب خواهند شد.اين مدل ها به يونيت هاي پشت بامي نيز معروف هستند.

معمولا به منظور افزايش بهره وري اين دستگاه ها شاهد هستيم كه دور تا دور يك هوا ساز پر شده است از فريم هاي فلزي و پانل هاي توپر.در بخش هاي داخلي انواع دستگاه هاي هواساز خانگي و ديگر مدل ها شاهد هستيم كه كانال هاي فلزي تك لايه با پانل فلزي توپر روكش شده طراحي و ساخته مي شوند.براي اينكه فلز هاي بتوانند رد مدت طولاني تري در دستگاه هاي هوا ساز خانگي كار كنند گالوانيزه خواهند شد.اگر قرار باشد براي محيط هاي باز از دستگاه هاي هوا ساز استفاده شود بايد توجه داشت كه به منظور ضد آب بودن در محل هاي اتصال از صفحات ضد آب استفاده شود.

در مورد دستگاه هاي بزرگتر و صنعتي شاهد هستيم كه معمولا از يك سري قاب هاي مربعي بزرگ و فولادي استفاده مي شود كه در پشت انها پانل هاي عايق به كار رفته است.با وجود چنين طراحي مي توان انتظار داشت كه در دستگاه هاي بزرگ معمولا شاهد كمتر شدن سر و صدا هستيم و همچنين ميزان افت حرارتي دستگاه در اين حالت بسيار كم خواهد شد.مدل هاي صنعتي معمولا در اندازه هاي چند متري طراحي و ساخته مي شوند. به خاطر حجيم بودن و بزرگ بودن دستگاه هاي فوق و به منظور بالا بردن ميزان استحكام انها شاهد هستيم كه در زير دستگاه از فولاد هاي ريلي مانند استفاده مي شود.
اما در اين بخش مي خواهيم به صورت كلي اشاره اي داشته باشيم به اجزاي يك دستگاه هوا ساز.اولين قطعه كه مي توان هم در مدل هاي و هم در ديگر مدل ها انها را يافت فيلتر است:

هوا ساز خانگي

فيلترهاي به كار رفته به منظور گرفتن گرد و غبار و گرد و خاك به كار مي روند و براي اينكه هوايي تميز را بتوانند به ساختمان ها ارائه دهند بايد بتوانند اين وظيفه خود را به خوبي و با كيفيت بالايي انجام دهند.در تمامي انواع مدل هاي هوا ساز شاهد هستيم كه ابتدا فيلتر ها قرار گرفته اند و اين براي اين منظور است تا در همان مرحله اول تمام آلودگي ها گرفته شده و هوايي پاك وارد دستگاه شود.معمولا دو مدل فيلتر داريم فيلتر هاي پانلي و فيلتر هاي كيسه اي.مدل هاي پانلي در مقايسه با مدل هاي كيسه اي معمولا ارزان تر و به صرفه تر هستند.

معمولا در انواع مدل هاي هواساز عمر يك فيلتر بستگي دارد به ميزان افت فشار جريان هوا.بايد هر چند وقت يك بار به فيلتر ها سركشي كنيم و از ميزان آلودگي انها مطلع شويم چرا كه اگر فيلتر ها به دليل آلودگي بيش از حد هوا را زا خود عبور ندهد و فن نيز به صورت مداوم و با فشار هوا را به سمت انها انتقال دهد اين باعث افتادن ناگهاني فيلتر شده و باعث مي شود تا هواي آلوده به سمت كانال وارد شود.

دو عامل مهم براي اينكه يك هوا ساز بتواند بهترين كيفيت را زا خود نشان دهد وجود دارد.هر هوا سازي قطعا براي انكه بتواند بهترين هوا را با رطوبت مناسب توليد نمايد نياز دارد به توليد گرما و سرما.اين شرايط توسط مبدل هاي حرارتي كه در خود هواسازها قرار گرفته تامين مي شود.با عبور دادن هوا از روي اين كويل ها باعث گرم شدن و يا بر عكس سرد شدن انها خواهيم شد.كويل هاي به كار رفته از جنس مس و يا آلومينيوم بوده و اين بدين منظور است كه بتواند عمل انتقال حرارت به خوبي انجام شود.

هوا ساز

 

بخش ديگري كه مي توان در انواع يافت رطوبت زن نام دارد.معمولا در آب و هواي سرد براي ايجاد كنترل رطوبت وجود اين دستگاه بسيار مهم است.در اين بخش به معرفي انواع مدل هاي رطوبت زن اشاره مي كنيم :

مدل تبخيري : در اين حالت ابتدا هواي خشك به سمت مخزن ذخيره اب مي رود و باعث تبخير شدن آن مي شود.

مدل بخار ساز : در اين نوع مدل از رطوبت زن شاهد هستيم براي افزايش رطوبت بخار داغ به صورت مستقفيم و بدون هيچ واسطه اي به هوا دميده مي شود.

مدل اسپري آب : در اين مدل آب توسط يك نازل مخصوص به قطرات بسيار ريز تبديل شده و با انتقال در هوا باعث ايجاد رطوبت مي گردد.

مدل اولتراسونيك: براي ايجاد رطوبت توسط اين دستگاه هوا را از سطحي از آب عبور مي دهند.

و اما بخش ديگري كه در دستگاه هاي موجود است تجهيزات كنترلي نام دارد.در واقع اين بخش وظيفه دارد تا سرعت جريان هوا و همچنين دما و ميزان رطوبت را كنترل نمايد.

اما بخش مهم ديگري كه مي توان در هوا ساز به ان اشاره كرد محفظه اختلاط است. در واقع همانطور كه از نام ان نيز مشخص است اين بخش براي حفظ كيفيت هوا مي باشد.در واقع در اين حالت هوا ساز ها تا حد قابل مشخصي اجازه مي دهند تا هوا از خارج به داخل وارد شود.

 

لرزه گير

فن ها در هواسازها لرزه هاي شديدي ايجاد مي كنند و سرو صداي لرزش را به داخل ساختمان منتقل مي كنند براي جلوگيري از اين امر لرزه گير ها را درست قبل و بعد از هواساز با ميان فن ها نصب مي كنند.

 

+ نوشته شده در شنبه 13 آذر 1395ساعت 18:54 توسط مجتبي | نظر بدهيد | تعداد بازديد : 0

برج خنك كن

طرز كار برج خنك كننده

برج خنك كننده

در اين قسمت قصد داريم تا طرز كار برج خنك كننده را براي علاقمندان شرح دهيم.در ادامه با سارآفرين همراه باشيد.برج خنك كننده چطور كار مي كند ؟ بدليل حرارت بالاي تجهيزات مورد استفاده در صنايع ميزان تبخير آب در اندازه بالايي قرار دارد و چنانچه طبق يك فرايند حساب شده ميزان تبخير آب كنترل نگردد مصرف آب در اين صنايع به شدت افزايش پيدا مي كند.حال راهكار براي كاهش ميزان مصرف آب چيست ؟

طرز كار برج خنك كننده

بايد فرايندي را در نظر گرفت كه طبق آن بتوان آب را خنك كرده و مجدد به خط توليد باز گرداند.اينجاست كه نياز به يك برج خنك كننده احساس مي شود.

براي اين امر برج هاي خنك كننده آب گرم شده را توسط پمپ هاي ورودي دريافت مي كنند و پس از خنك كردن آب آن را توسط پمپ هاي خروجي به چرخه صنعت باز مي گردانند.حال سوال اين است كه برج خنك كن چطور آب را خنك مي كند و طرز كار برج خنك كننده چطور است ؟

تشريح طرز كار برج خنك كننده

همانطور كه مي دانيد مجاورت آب با هوا باعث خنك شدن آن مي شود.برج هاي خنك كن از دو مكانيزم ساده براي خنك كردن آب استفاده مي كنند.ابتدا سرعت جريان آب را در داخل برج پايين مي آورند و سپس با افزايش جريان هوا در داخل برج آب را خنك مي كنند.اما اين ماكنيزم براي برج خنك كننده مدار باز چطور استفاده مي شود؟

هر جا نياز به افزايش جريان هوا و تماس آن با آب باشد نياز به يك فن احساس مي شود.از اين رو برج هاي خنك كن تر از فن ها براي افزايش جريان هوا استفاده مي كنند.حال كه با توليد كننده جريان هوا آشنا شديد نياز است تا در مورد مكانيزم كند كردن سرعت آب و افزايش تماس جريان آب با برج اطلاعاتي را كسب كنيد.

طرز كار برج خنك كننده

پكينگ برج خنك كننده نيز جهت افزايش جريان هوا با آب به كار مي رود و براي آشنايي بيشتر ذكر يك مثال خالي از لطف نخواهد بود.همه ما عملكرد يك كولر آبي را ديده ايم.آب كف كولر توسط پمپ به روي پوشال ها ريخته و هواي ورودي از بين پوشال ها عبور مي كند و خنك شده و توسط فن به داخل كانال هدايت مي شود.پوشال ها باعث كند شدن جريان آب مي شوند و هوا مي تواند به راحتي با سطح آب تماس برقرار كند.

پكينگ نيز داراي بافت شبكه اي مي باشد كه توسط آن جريان آب كند شده و هوا مي تواند خيلي بهتر با آب تماس داشته باشد و در نتيجه كيفيت پكينگ مورد استفاده در برج خنك كن مي تواند روي راندمان آن تاثير بالايي داشته باشد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ آذر ۱۳۹۵ساعت: ۰۹:۰۸:۵۳ توسط:مجتبي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :